Rabobank en Open Coffee Schiedam

Samen sta je sterker

Ondernemen doe je vaak alleen, maar dat betekent niet dat je er alleen voor staat. Bij Rabobank Rotterdam snappen ze het belang van een goed netwerk. Vandaar dat de Rabobank al jaren een partnership heeft met Open Coffee Schiedam.

Open Coffee Schiedam is dé plek waar ondernemend Schiedam elkaar ontmoet. En waar je als ondernemer je financiële vragen kunt stellen aan marktteam-leden Stan van Zundert, accountmanager MKB en Jan-Willem Vogels, rayondirecteur Schiedam, Vlaardingen en Rotterdam Noord.
 

Verbinden

Toen de Open Coffee een keer bij de Rabobank werd gehouden, was er direct een klik. “Er volgde vrijwel meteen een gesprek over een samenwerking tussen Rabobank Rotterdam en Open Coffee Schiedam”, zegt Jan-Willem Vogels. “Het idee om ondernemers met elkaar in verbinding te brengen, paste zo goed bij de visie van de Rabobank dat er relatief snel een partnership ontstond. Sindsdien, nu al zo’n vijf jaar, is Rabobank Rotterdam altijd bij de Open Coffees aanwezig.”
 

Open Coffees

John Smits begon de Open Coffees in 2011 omdat hij regelmatig een hele dag in de file stond voor twee afspraken. Hij speelde met het idee om die losse ontmoetingen samen te brengen en peilde enkele ondernemers. Wat bleek? Er was best belangstelling voor zo’n bijeenkomst. “Tijdens de allereerste editie in Schiedam kwamen er ongeveer zeventig ondernemers. Tegenwoordig zijn er gemiddeld zo’n honderd gasten bij iedere Open Coffee.” Het gezelschap is divers: van starters en zzp’ers tot de grotere bedrijven uit de omgeving. Wat samenstelling betreft, is er altijd een ‘harde kern’ en een deel dat af en toe komt. “Vaak komen mensen eerst alleen om de boel een beetje af te tasten en op een gegeven moment nemen ze collega’s of klanten mee. Dat is altijd een positief teken.”


Investeer in de relatie, want netwerken is echt iets van de lange adem  

Partners in ondernemerschap

Ondernemers in staat stellen om met elkaar te netwerken en daarmee het lokale ondernemerschap versterken. Dat was voor Rabobank Rotterdam dé reden zich te verbinden aan de bijeenkomsten. “Het concept past binnen de vier coöperatieve thema’s die de Rabobank steunt: ondernemerschap, woonaantrekkelijkheid, jongeren en voedselproblematiek”, zegt Jan-Willem. “We willen ondernemers die bij de Rabobank bankieren extra vooruithelpen. Zowel op het gebied van kennis als van netwerken. We organiseren al seminars en workshops en de Open Coffees sluiten daar perfect bij aan. Bovendien doen ondernemers uiteindelijk ook veel zaken met elkaar. Daarmee is Open Coffee Schiedam het platform waar alles samenkomt: kennis en netwerken. Een plek waar ondernemers van elkaar kunnen leren en eventueel ook nieuwe business kunnen genereren.”
 

Investeer in relaties

Als een van de weinige echte ondernemersverenigingen was de Open Coffee meteen een enorm succes. Schiedamse bedrijven stonden in de rij om hun locatie te lenen voor een Open Coffee meeting. Het succes is volgens John te wijten aan het gemak en de snelheid waarmee je anderen ontmoet: “Je leert in korte tijd heel veel mensen kennen. De kans dat je direct zaken doet is klein dus mijn tip is altijd: investeer in de relatie. Netwerken is echt iets van de lange adem. Die connectie komt later heus van pas. Misschien niet direct voor je eígen onderneming, maar wel voor die van je buurman en zo wordt je netwerk steeds groter en groter.”
 

Marktteam Schiedam

De koffiebijeenkomsten zijn een van de plekken waar je Stan en Jan-Willem kunt tegenkomen. Als ‘ogen en oren’ van de bank zijn ze regelmatig bij verschillende beurzen, festiviteiten en bijeenkomsten in Schiedam te vinden. “We zijn daar niet alleen aanwezig voor mensen die vragen hebben over onze diensten, maar ook om zelf te netwerken”, zegt Stan. “Klanten komen niet zo vaak meer naar kantoor toe en veel contact verloopt via e-mail, chatdiensten en sociale media. Wil je als bank feeling houden met de stad waar je werkt, dan moet je het kantoor uit, de boer op. En dat is onze missie als marktteam: wij zijn die bank die lokaal aanwezig is en zich betrokken voelt. Bovendien kan ik als accountmanager MKB mijn klanten beter begrijpen als ik op de hoogte ben van allerlei ontwikkelingen die voor hen belangrijk zijn. Dat is goed voor het ondernemersklimaat en op de lange termijn goed voor Schiedam en alle Schiedammers.”