Rabobank helpt jongeren met skills voor de toekomst

Kinderen en jongeren helpen bij vragen over onderwerpen als arbeidsmarkt, armoede en diversiteit. Hen laten zien dat ze invloed hebben op hun eigen omgeving. Dat doet de Rabobank in samenwerking met de Kleine Ambassade in Schiedam.

De Kleine Ambassade betrekt jongeren bij hun leefomgeving en geeft ze een stem. De stichting wordt door Rabobank Rotterdam gesteund via het RabobankRotterdamFonds. Maar behalve een financiële bijdrage, stelt de Rabobank ook haar netwerk en kennis in. Zo was Herman van der Vliet, marktteamlid en medewerker Dagelijkse Bankzaken, onlangs aanwezig bij het evenement I’ve got the power.

Tijdens dat evenement vertelde Herman over zijn beroep en hoe het is om bij een bank te werken. Ruim 90 jongeren hadden zelf aangegeven te willen praten over tal van zaken met betrekking tot de stad, waaronder de arbeidsmarkt. “Het ging die avond veel over wat je nodig hebt om een beroepskeuze te maken”, vertelt Herman. “Over hoe je dat doet en wanneer je dat doet. Een van de jongeren kwam er bijvoorbeeld te laat achter dat je natuurkunde in je vakkenpakket nodig hebt om piloot te worden. Daarom is het belangrijk om nú te praten over allerlei zaken waar je als jongere later mee te maken kan krijgen.”
 

Verbinden

Rabobank Rotterdam werkt al jaren samen met de stichting De Kleine Ambassade.
“Dat doen we omdat we zelfredzaamheid onder jongeren een belangrijk item vinden”, zegt rayondirecteur en marktteamlid Jan-Willem Vogels. “We leven in een snel veranderende wereld waarin sommige jongeren niet weten of ze straks een baan vinden met de opleiding die ze nu volgen. Dat brengt stress met zich mee. Als jongeren ontdekken welke carrièremogelijkheden er in hun eigen stad zijn, hoeven ze niet richting andere steden te trekken. Dan blijven ze hier werken, wonen en leven. Dat is goed voor de stad, want ook Schiedamse bedrijven staan te springen om personeel.” En dat is wat de Rabobank in samenwerking met de Kleine Ambassade doet: een verbinding tot stand brengen en jongeren in gesprek laten gaan met organisaties, bedrijven en beleidsmedewerkers om te kijken wat ze voor elkaar kunnen betekenen.


Jongeren bereik je niet door over ze te praten maar door mét ze praten  

Inspireren

Volgens Soesja Boode, directeur van de Kleine Ambassade, zijn die werelden soms nog erg gescheiden. Ze merkt dat bedrijven en organisaties graag met jongeren in contact willen komen, maar ze niet weten hoe ze jongeren moeten bereiken. “Andersom leeft bij jongeren ook niet het idee dat bedrijven op hen zitten te wachten, terwijl ze veel kennis kunnen toevoegen. Zo ging een aantal jaar geleden een groep jongeren tijdens een project van de Kleine Ambassade in gesprek met de Rabobank. Door samen te praten over hoe je schulden kunt voorkomen, kon de bank haar activiteiten op dat gebied heel concreet invullen en omtrent deze vraagstukken veel meer impact maken voor jongeren.” Niemand beter dan de jongeren zelf weet waar ze behoefte aan hebben, denkt het drietal.

“Jongeren bereik je uiteindelijk niet door over ze te praten, maar door mét ze te praten”, zegt Jan-Willem. Volgens Soesja bereik je dan inderdaad meer: “Wanneer jongeren zelf meedenken over thema’s waarover ze meer willen weten, zijn ze veel gemotiveerder om ermee aan de slag te gaan.”


 

Van 'jongeren' naar 'zelfredzaamheid'

“De Kleine Ambassade laat kinderen en jongeren zien dat de wereld om hun heen niet statisch is, dat ze zelf invloed kunnen hebben en dingen kunnen veranderen”, zegt Soesja.
En dat streven past mooi binnen het kernthema ‘jongeren’ van de Rabobank. De Rabobank steunt vanuit haar fonds verschillende lokale projecten en activiteiten met haar netwerk, kennis en geld. De vier thema’s zijn ondernemerschap, woonaantrekkelijkheid, voedsel- problematiek en jongeren, maar dat laatste thema is uitgebreid naar zelfredzaamheid.
“De jongeren vormen nog steeds een doelgroep die wij willen ondersteunen richting zelfredzaamheid”, zeg Jan-Willem. “Maar het wordt nu breder getrokken. We willen álle Schiedammers die het nodig hebben, helpen om voor zichzelf te zorgen en zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. Jong én oud.”
 

Skills voor de toekomst

Als het aan Jan-Willem en Herman ligt, leren kinderen en jongeren zo vroeg mogelijk bepaalde vaardigheden zodat ze zelfredzaam worden richting de toekomst. “Dat hebben we ook voor ogen met onze mentor- en coachingprogramma’s. Je kunt namelijk wel voor iedereen een stageplek regelen, maar je kunt jongeren beter leren een goed gesprek te voeren en zo zelf een stageplek te vinden. En dat leren ze bij ‘I’ve got the power’: ze leren presenteren, discussiëren, samenwerken, een mening vormen, allemaal belangrijke skills waarmee ze hun eigen leven en dat van anderen in hun omgeving kunnen verbeteren. En zo maken we samen met de Kleine Ambassade de stad Schiedam een stukje sterker.”

Wil je meer weten over de Kleine Ambassade? Kijk dan eens op hun website: www.dekleineambassade.nl