Rabobank lanceert marktteam Schiedam: een team waarin medewerkers met verschillende specialismen er óók buiten kantoortijden voor de klant zijn.

24/7 bereikbaar

Jij wilt bankieren op jouw manier en wanneer het jou uitkomt. Bij Rabobank snappen ze dat. Daarom zijn er vanaf nu marktteams; teams die bestaan uit verschillende medewerkers met verstand van zaken, van MKB tot Private Banking en van Medewerkers Dagelijkse Bankzaken tot Financieel Adviseurs. Medewerkers die als ‘ogen en oren’ van de bank weten wat er speelt in hun omgeving; in de stad waar ze zelf werken én wonen.

Rayondirecteur Jan-Willem Vogels is enthousiast over het nieuwe project dat is gelanceerd. “Door allerlei ontwikkelingen zijn er minder vestigingen nodig, maar wij willen onze klanten blijven ontmoeten. Dus gingen we op zoek naar nieuwe manieren om met ze in gesprek te gaan”, zegt Jan-Willem. “We zijn er al online en op kantoor voor onze klanten, en binnenkort kunnen ze ons op nóg meer plekken tegenkomen, zoals bij de plaatselijke hockeyclub HCS in Schiedam”
 

Schiedam: Astrid Seijkens

Bij HCS kun je Astrid Seijkens, van afdeling Private Banking tegenkomen, terwijl ze langs het hockeyveld haar zoon staat aan te moedigen. Niet strak in het pak en op hakken, maar gewoon in spijkerbroek en sneakers. En of je klant bent of niet, je kunt bij haar terecht met al je vragen. “Hoe mooi is het als iemand mij op een zaterdagmiddag even aanschiet over een vermogensvraagstuk of mogelijkheden voor een nieuwe hypotheek?”, zegt Astrid enthousiast. “En mocht ik de vraag niet direct kunnen beantwoorden, dan zorg ik ervoor dat de juiste collega van de juiste afdeling de vraag oppakt.”
 

Verbinden

Klanten komen niet meer zo snel naar kantoor toe. Als antwoord op deze trend zijn de marktteams ontstaan, merkt ook Astrid op. “De samenleving verandert en mensen vragen en delen steeds meer via LinkedIn, Twitter en andere sociale media. Er is een informelere manier van communiceren en contacten leggen kun je zeggen, ook als het op bankzaken aankomt.” In die behoefte wil de Rabobank voorzien door teams op te zetten met mensen die zelf wonen en werken in Schiedam. “Natuurlijk kunnen klanten voor persoonlijke diensten en privacy nog steeds een afspraak maken op kantoor of bij de klant.” In die zin zijn we juist veel flexibeler aan het worden. De klant bepaalt hoe het contact verloopt.

Niet in strak pak, maar gewoon in
spijkerbroek en sneakers”

Naast het vergroten van de zichtbaarheid, blijft de maatschappelijke rol van de Rabobank als verbinder belangrijk. De marktteams en de samenwerking met HCS passen in dat streven. “We kennen veel verschillende partijen in Schiedam”, zegt Jan-Willem. “En dat geldt ook voor HCS. Als hockeyclub met een lange geschiedenis – de club bestaat sinds 1936 - en met bijna 1500 leden spelen zij ook een belangrijke maatschappelijke rol in Schiedam. Daarnaast hebben ze met ze de businessclub ook een enorme bereik als het gaat om Schiedamse bedrijven en organisaties. Samen kunnen we die partijen aan elkaar verbinden en het ondernemerschap in Schiedam naar een hoger plan tillen.”
 

Hockeyclub Schiedam

Het lanceren van het marktteam bij Hockeyclub Schiedam was een logische keuze, vindt voorzitter René van der Klink, want ook HCS streeft een maatschappelijke rol van betekenis na. Zo organiseert en faciliteert HCS onder meer een businessclub, lezingen over thema’s als ‘alcohol en jongeren’ en promoot de vereniging gezond eten via het aanbod in het splinternieuwe clubhuis. René juicht het plan van de Rabobank dan ook toe. “Wij zijn voor onze leden, hun ouders, voor ondernemers en voor alle Schiedammers een ontmoetingsplek. Wij weten voor een groot deel wat er speelt in de gemeenschap en waar behoefte aan is en de Rabobank ook. Dus als je de ogen en oren wilt zijn voor klanten van de Rabobank en voor de rest van de Schiedammers, dan zit je bij HCS goed”, aldus René.
 

Samen de stad sterker maken

Naast een bancaire vraag, kun je óók bij Astrid of één van haar collega’s terecht als het om maatschappelijke projecten en initiatieven gaat. Met name plannen die aansluiten bij de vier Rabobankthema’s: ondernemerschap, woonaantrekkelijkheid, jongeren en voedselproblematiek. “Ook voor dit soort projecten kan de Rabobank haar netwerk, kennis of geld beschikbaar stellen”, zegt Jan-Willem. “Zo maken we samen met HCS, Rabobank en het marktteam de stad Schiedam sterker.”